Post Prodüksiyon Süpervizörü (PPS), prodüksiyon ekibinin ürettiği materyallerden (video kayıtları, ses kayıtları veya fotoğraflar vb.), nihai bir ürün oluşturulma (film, müzik klibi, reklam filmi, kısa film vb.) sürecinde; yapılan işi, işin kalitesini ve işi yapan ekibi denetleyen kişidir. Bazı durumlarda ekibe, hangi işleri yapmaları gerektiğini belirterek görev paylaşımını da üstlenebilir. Yani, çekimi yapılan tüm materyaller; kurgu, renk düzenlemeleri, ses düzenlemeleri ve VFX işleri için görevleri diğer post prodüksiyon ekibi birimlerine dağıtır ve yapılan işin kalitesini denetleyerek revize eder. Yapılan iş onaylanırsa, yönetmene gösterir, yönetmen de yapımcıyla paylaşır ve bu şekilde hiyerarşi oluşur. PPS, hiyerarşide ikinci kademede yer edinir. Colorist, VFX Artist, Ses Tasarımcısı, Kurgucu hiyerarşide en alt kademededir.
Yapımcı
Yönetmen
Post Prodüksiyon Süpervizörü
Colorist / VFX Artist / Ses Tasarımcısı/ Kurgucu
Post Prodüksiyon Süpervizörü (PPS) büyük bütçeli bir prodüksiyonda; ses departmanı, kurgu departmanı, renk departmanı ve VFX departmanına; sahneleri, sesleri, video kayıtlarını dağıtarak iş bölümü yapar ve ne şekilde yapmaları gerektiğini söyler. Yapılan işi denetler ve onaylar. Eğer iş istenildiği gibi değilse revize edilir. Bu iş uzmanlık gerektirdiğinden en az yönetmen kadar deneyim ve yetkin olması gereklidir. Bazı yapımlarda, kabiliyetli yönetmenler PPS görevini üstlenebilir.
Post Prodüksiyon Süpervizörü düşük bütçeli veya nobudget bir prodüksiyonda, çekilen sahnelerin; kurgusunu, seslerin senkronizasyonunu, renk işlerini ve varsa CGI işlerini, yani post prodüksiyon işlerinin tamamını kendi başına yapan (nobudget) veya yapan kişileri bulmak (düşük bütçeli) zorunda olan kişidir. Genellikle bütçesi olmayan filmlerde, yapımcı aynı zamanda Post Prodüksiyon Süpervizörüdür. 4 post departmanında yetkin kişilerini bulmak gibi bir göreve dahil olurlar. Bu nedenle bütçeyi kontrol etmeleri önemlidir. En başarılı işçiliği en ucuz fiyata yaptırmak önemli bir hal alır.
Genellikle bir Post Prodüksiyon Süpervizörü; ses, video kayıtları, fotoğraflar ve diğer dijital yolla üretilmiş materyalleri, yine dijital olarak; derlemekten, düzenlemekten ve kurgulanmasından sorumlu olan ekibin başındaki kişidir. Bir film çekiminde elde edilen tüm materyalleri dijital ortamda işlemek, bu işin en büyük bölümünü oluşturmaktadır. Ancak, görevleri sadece dijital ortamda çalışmaktan ibaret değildir. Post Prodüksiyon Süpervizörü, film setlerinde de düzenli olarak bulunabilir ve bir film için elde edilen ilk görüntü kaydının dijitale aktarılmasından sonra, işine aktif olarak başlamış olur.
Film, müzik klibi, TV için çalışmalar ve benzeri… oluşturacaklar ürün ne olursa olsun; video kayıtlarının izlenebilir tek bir formata getirmek Post Prodüksiyon Süpervizörünün görevidir. Bu nedenle, iş yükü açısından asistanlara ihtiyacı olabilir. Asistanları, video kayıtlarını senaryoya bağlı kalacak şekilde sıralamak, isimlendirmek veya kurguya hazır hale getirmek gibi rollere sahip olabilir. Eğer bir asistana sahip değillerse tüm işlemleri kendileri yapmaları gereklidir. Bu nedenle prodüksiyon büyüklüğüne bağlı olarak; hiç asistana ihtiyaç olmayabilir veya dört asistana kadar ihtiyaç oluşabilir. Asistanlar aynı zamanda ses, kurgu, renk, VFX departmanında görevli kişiler olabilirler.
Filmin bitmiş halinden sorumlu oldukları için, kurguyu kendileri de yapabilirler veya alanında uzman bir kurgucu ile de çalışabilirler. Ayrıca prodüksiyonun yönetmeniyle sürekli olarak temas halinde veya aynı anda post prodüksiyonu yürütmeleri gerekebilir. Koşullar ne olursa olsun, Post Prodüksiyon Süpervizörünün iyi derecede kurgu bilmesi şarttır. Ayrıca:
- Video formatlarını bilmeleri gereklidir,
- Video düzenleme yazımlarını profesyonel derecede bilmeleri gereklidir,
- Senaryo okuma ve analiz etme kabiliyeti gereklidir,
- Sahne geçişleri hakkında bilgili olmaları gereklidir,
- Sinematografi kurallarını hakkında bilgili olmaları gereklidir.
Post Prodüksiyon Süpervizörü için örnek çalışma ilerleyişi şu şekildedir. Post Prodüksiyon işlemi; kurgu, renk ve ses olarak 3 ayrı departmanın görevi olabilir. Bu departmanlardaki işlerin hepsi Post Prodüksiyon Süpervizörünün onayından geçecektir. Post Prodüksiyon Süpervizörünün ardından; yönetmenin onayı, sonrasında da yapımcının onayından geçecektir. İşlem sırası şu şekildedir:
- Film setinde onay alınan sahneler; görüntü ve ses kayıtlarıyla, Dijital Görüntüleme Teknisyeni’ne verilir ve yedeklemesi yapılır.
- Dijital Görüntüleme Teknisyeni tüm materyalleri, Post Prodüksiyon Süpervizörüne teslim eder.
- Post Prodüksiyon Süpervizörü iş dağıtımı yapar. Gerekli durumlarda, kabiliyeti varsa işleri kendi de yapabilir. Kabiliyeti yoksa, Dijital Görüntüleme Teknisyeni’nden aldığı materyallerini departmanlara dağıtır. Ses düzenlemelerini ses departmanına yollar, kurgu işlerini kendi departmanı için alır (Genelde böyledir ama zorunlu değildir), CGI gerekli sahneler varsa VFX departmanına yollar.
- Post Prodüksiyon Süpervizörü kurgu aşamasına geçmeden önce senaryoyu okur ve sahnenin dijital planlamasını yapar.
- Post Prodüksiyon Süpervizörü video ve ses kayıtlarından kaba bir kurgu yapar veya kurgucuya yaptırır. Bu aşamada ses senkronizasyonu önemlidir. Yapılan bu kurguya Rough Cut denilir, çünkü basit şekildedir. Bu nedenle VFX departmanında henüz bitmemiş sahneler yerine, temsili sahneler bu kurguda yer alır veya resim dosyaları yer alır.
- Bu işlem sırasını, çekilecek sahne kalmayana kadar devam eder.
- VFX departmanı işleri tamamlandığında, Post Prodüksiyon Süpervizörüne görüntüleri yollar.
- Rough Cut sonlandırılır.
- Rough Cut’ı filmin yönetmeni ve yapımcının geri dönüşlerine göre düzenleyerek daha kısa ve kusursuz hale getirilmesi amaçlanır.
- Rough Cut işlemi bitince Final Cut evresine geçilir ve son kurgu düzenlemeleri yapılır.
- Kurgu işlemi bitince CGI sahneler eklenmiş, Credits sahneleri (tüm ekibin ismi film sonunda akan yazı şeklinde görülür.) de eklenmiş ve kurgusu bitmiş bir kayıt çıkarılır.
- Bu kayıt, varsa renk departmanına gönderilir (Colorist, Color Correction ve Color Grading yapar) ve filmin bitmiş hali Colorist’in elinden çıkar.
- Son hal önce Post Prodüksiyon Süpervizörü’ne onaylatılır, sonrasında yönetmen ve yapımcıya onaylatılır.
- Post Prodüksiyon Süpervizörünün işi bu noktada biter.
Prodüksiyon materyalleri; departmanlar arasında sürekli olarak transfer edilmesi zorunlu değildir. Post Prodüksiyon Süpervizörü, departmanlar arasında düzenli olarak giderek dijital ortamda da inceleme yapabilir. Ancak, farklı ülkelerde departmanlar varsa görüntülerin Post Prodüksiyon Süpervizörüne gelmesi için beklemek zorunlu hal alır.
Temel beceriler
- Bütçe yönetiminde iyi olmak (departmanları yönetmen için)
- İletişim becerileri (İstediğini tarif edebilmek)
- Ekip yönetme becerisi
- Matematik bilgisi
- İyi organizasyon becerisi