Aspect Ratios Nedir? Sinema ve TV En Boy Oranları Nelerdir?

Aspect Ratios Nedir? Sinema ve TV En Boy Oranları Nelerdir?

Aspect Ratios (En Boy Oranı) Nedir?

Sinema filmleri veya TV programlarında görüntünün üstten veya alttan siyah şerit ile kesilmesi Aspect Ratio’nun bir sonucudur. Aslında ortada kesilen veya eklenen siyah bir şerit yoktur. Bu tamamen görüntüyü izlediğiniz cihazdan dolayı görüntünün olmayan kısımlarının boşluk şeklinde gösterilmesinden kaynaklıdır. Çoğu video oynatıcısı olmayan görüntüyü tanımlamak için siyah boşluk gösterir. Bu boşluklar video görüntüsünün en boy oranından dolayı açığa çıkmaktadır. En boy oranında, bir görüntünün genişliğini ve yüksekliğini belirtmek için iki sayı referans alınır. Projenize uygun bir en boy oranı seçmek için makale altındaki kılavuzu kullanın. Ekran oranıyla görüntü birleştiğinde, alt ve üst kısımlarda boşluk meydana gelerek görüntü dikdörtgen bir hal alıyorsa, bu durum Letterboxing olarak da adlandırılabilir. Letterboxing hakkındaki önceki yazımızı buradan okuyabilirsiniz. Bu durumun oluşma sebebi, sinema salonlarındaki perde oranının, ekranlardaki orana göre daha geniş olmasıdır. Bu nedenle, geniş bir ekran kullanılıyorsa siyah boşluklar görülmeyecektir.

Filmde En Boy Oranı Nedir?

En boy oranı, bir ekranın veya görüntünün genişliğini ve yüksekliğini tanımlar. Bir en boy oranı iki sayıdan oluşur; ilk sayı görüntünün genişliğini, ikincisi ise yüksekliğini belirtir. Örneğin, 1,33:1 en boy oranı, görüntünün genişliğinin, yüksekliğinin boyutunun 1,33 katı olduğu anlamına gelir. Bu orandaki ondalık sayıları ortadan kaldırmak için bunun yerine 4:3 şeklinde de yazılabilir.

Filmler ve TV için Kullanılan 8 En Boy Oranı

Film ve televizyon tarihi boyunca birçok farklı en boy oranı olmuştur, ancak günümüzde en yaygın 4 tanesi kullanılır.

  1. 4:3 veya 1.33:1 . En eski filmler 4:3 oranında sunuldu ve geniş ekran HDTV’nin ortaya çıkışına kadar 4:3 standart tanımlı televizyon ekranları için normal orandı. Bugün, 4:3 en boy oranı, geniş ekranlardan önce sıklıkla kullanılıyordu.
  2. 16: 9 . Yüksek çözünürlüklü geniş ekran televizyonlar ve çoğu bilgisayar monitörü için standart boyut olan 16:9, günümüzde kullanılan en yaygın görüntü oranıdır. Film en boy oranları daha sinematik bir görünüm elde etmek için tipik olarak daha geniş olduğundan, genellikle TV ve İnternet için video çekimi ile ilişkilendirilir. Sinema salonlarının dışında, çoğu izleyici içeriği 16:9 ekranlarda izler, bu nedenle sinemada gösterilecek bir içerik çekmiyorsanız, 16:9 oranında çekim yapmak akıllıca bir karardır.
  3. 1.85:1 . Modern sinemadaki iki standart en boy oranından biri olan 1.85:1, normal geniş ekran formatı olarak kabul edilir ve aslında boyut olarak 16:9’a oldukça benzer. 16:9’dan biraz daha geniştir, yani 1.85:1’de çektiğiniz ve geniş ekran televizyonlarda ve bilgisayar monitörlerinde görüntülediğiniz içerik ekranın üstünde ve altında ince siyah çubuklarla görünecektir. Bu oran en çok uzun metrajlı filmler için geçerli olsa da, sinematik bir görünüm için çabalayan birçok TV programı da 1.85:1’de projelerini çekiliyor.
  4. 2.39:1 . Anamorfik geniş ekran formatı olarak bilinen 2.39:1, modern sinemada yaygın olan en geniş en boy oranıdır. Birinci sınıf uzun metrajlı filmlerle geleneksel olarak ilişkilendirilen bir estetik yaratır ve geniş görüş alanı, onu yatay alanları çekmek için tercih edilen oran haline getirir.
  5. 2,76:1 (70 mm) . Bugün, Christopher Nolan, Quentin Tarantino ve Paul Thomas Anderson gibi auteur yönetmenler, 2.76:1 gibi muazzam bir en-boy oranına sahip olan (ve genellikle devasa IMAX ekranlarına yansıtılan) 70mm film formatının yeniden ortaya çıkmasını sağladılar. 70mm, kısmen En İyi Film ödüllü Ben-Hur filminde kullanılması nedeniyle 1950’lerin sonlarında öne çıktı. Ancak format yavaş yavaş kullanımdan kalktı . Şimdi, tıpkı 1950’lerde olduğu gibi, Hollywood, izleyicilere evde TV’de tekrarlanamayacak benzersiz bir deneyim sunarak izleyicileri sinemaya geri çekmek için 70 mm kullanıyor.
  6. 1.37:1 (Akademi oranı) . Sessiz film dönemi boyunca kullanılan 4:3 oranından sadece biraz daha geniş olan Akademi Oranı, 1932’de konuşan resimlerin norm haline geldiği standart film oranı haline geldi. Andrea Arnold ve Paul Schrader gibi çağdaş film yapımcıları hala ara sıra bu oranı kullanıyor.
  7. 2,59:1 ila 2,65:1 (Sinerama) . 1950’lerin başında televizyonun patlayan popülaritesiyle rekabet edebilmek için film dağıtımcıları, halkın tiyatroya gitmesi için ek bir teşvik yaratmaları gerektiğine karar verdiler. Bu, bir filmi aynı anda kavisli bir ekrana yansıtan üç standart 35 mm film kamerasını içeren süper geniş ekran formatı Cinerama’nın yaratılmasıyla sonuçlandı.
  8. 2,35:1 – 2,66:1 (Sinemaskop) . 1953’te piyasaya sürülen Cinemascope, 20th Century Fox’taki araştırma başkanı tarafından geliştirilen süper geniş ekran formatıydı. İlk kez anamorfik lensler kullandığından, Cinemascope yalnızca bir projektöre ihtiyaç duyuyordu, bu da onu Cinerama’dan çok daha az karmaşık hale getirdi. Fox’un Cinemascope’unun ortaya çıkmasından kısa bir süre sonra, Paramount, VistaVision adlı kendi geniş ekran formatını tanıttı, ancak Cinemascope gibi daha ucuz anamorfik sistemlerle rekabet edemedi ve kısa sürede modası geçti.

 

Aspect Ratios Nedir? Sinema ve TV En Boy Oranları Nelerdir?
Elinizdeki video kaydına göre aşağıdaki orantıları kullanabilirsiniz.

CINEMA DCP 4k
Frame Aspect Ratio / Resolution (Square Pixels 1.0)

Flat (1.85:1) / 3996×2160
Scope (2.39:1) / 4096×1716
QuadHD (16:9) / 3840×2160
Full Container / 4096×2160

CINEMA DCP 2k
Frame Aspect Ratio / Resolution (Square Pixels 1.0)

Flat (1.85:1) / 1998×1080
Scope (2.39:1) / 2048×858
QuadHD (16:9) / 1920×1080
Full Container / 2048×1080

5k
Frame Aspect Ratio / Resolution (Square Pixels 1.0)

1.33:1 (4:3) / 5120×3840
1.66:1 (5:3) / 5120×3072
1.77:1 (16:9) / 5120×2880
1.85:1 / 5120×2768
1.9:1 (Epic Full Frame) / 5120×2700
2:1 / 5120×2560
2.37:1 (RED 5k Wide) / 5120×2160
2.39:1 (referred to as 2.40) / 5120×2142
2.44 / 5120×2098
2.35:1 / 5120×2179

4k
Frame Aspect Ratio / Resolution (Square Pixels 1.0)

1.33:1 (4:3) / 4096×3072
1.66:1 (5:3) / 4096×2458
1.77:1 (16:9) / 4096×2304
1.85:1 / 4096×2214
1.9:1 (Native 4k Red) / 4096×2160
2:1 / 4096×2048
2.35:1 / 4096×1679
2.37:1 (RED Wide) / 4096×1743
2.39:1 (referred to as 2.40) / 4096×1728
2.44 / 4096×1714

4kHD (QuadHD)
Frame Aspect Ratio / Resolution (Square Pixels 1.0)

1.33:1 (4:3) / 3840×2880
1.66:1 (5:3) / 3840×2304
1.77:1 (16:9) / 3840×2160
1.85:1 / 3840×2076
2:1 / 3840×1920
2.35:1 / 3840×1634
2.37:1 (RED Wide) / 3840×1620
2.39:1 (referred to as 2.40) / 3840×1607
2.44 / 3840×1574

2k
Frame Aspect Ratio / Resolution (Square Pixels 1.0)

1.33:1 (4:3) / 2048×1536
1.66:1 (5:3) / 2048×1229
1.77:1 (16:9) / 2048×1152
1.85:1 / 2048×1107
2:1 / 2048×1024
2.35:1 / 2048×871
2.37:1 (RED Wide) / 2048×864
2.39:1 (referred to as 2.40) / 2048×858
2.44 / 2048×839

1080p
Frame Aspect Ratio / Resolution (Square Pixels 1.0)

1.66:1 (5:3) / 1920×1152
1.77:1 (16:9) / 1920×1080
1.85:1 / 1920×1038
2:1 / 1920×960
2.35:1 / 1920×817
2.37:1 (RED Wide) / 1920×810
2.39:1 (referred to as 2.40) / 1920×803
2.40:1 (Blu-Ray) / 1920×800
2.44 / 1920×787
1.33:1 (4:3) / 1920×1440

720p
Frame Aspect Ratio / Resolution (Square Pixels 1.0)

1.33:1 (4:3) / 1280×962
1.66:1 (5:3) / 1280×768
1.77:1 (16:9) / 1280×720
1.85:1 / 1280×692
2:1 / 1280×640
2.35:1 / 1280×545
2.37:1 (RED Wide) / 1280×540
2.39:1 (referred to as 2.40) / 1280×536
2.44 / 1280×525

Ayrıca Bakınız: En Boy Oranları