Render, oluşturma anlamına gelen bilgisayar tabanlı teknik bir işlemin ismidir. Bilgisayar yoluyla hesaplanması istenilen görseller, videolar, yazılar ve diğer materyallerin çalışma alınandan dışarı aktarılarak (resim dosyası veya video vb.), izlenebilen bir formata getirilme işlemini ifade eder.
Bilgisayar yoluyla hesaplama şekilyse, yapılan işleme göre değişmektedir. Örneğin bir video düzenleme işleminde, ham haldeki videolar kesilerek, renklendirilerek pikselleri değiştirilmekte veya yeni pikseller oluşturulmaktadır. Bu oluşan yeni pikseller, bilgisayar tarafından hesaplanarak elde ediliyor. Böylelikle hesaplama işleminin hızı, çıktı alınan görüntünün kalitesini de etkiliyor. Örneğin, 480p ve 1080p boyutunda iki farklı çıktı elde edilmek istenirse, 480p daha az piksele sahip olduğu için hesaplama süresi de azalacağından, çıktı alınan görsel daha hızlı şekilde hazır hale gelecektir.
3 boyutlu, sanal bir sahne render alındığında; sahnedeki çokgen sayısı, sahnedeki ışık adedi ve ışığın etkileşime girdiği objelerin yüzeyi veya çıktı alınan görsellerin çözünürlüğü render uzunluğunu etkileyecektir. Eğer sahnede ışık yoksa, 1 saniyeden daha kısa sürede render işlemi gerçekleşir. Çünkü piksellerin tamamı siyahtır ve görselde görünecek başka bir şey olmadığını makine anlar ve hesaplama işlemini sonlandırır.
3 boyutlu sahnelerde ışık en temel unsurdur. Çünkü görüntü olarak sunulan her şey, ışığın şiddeti, gelişi ve objelere çarpması sonucunda elde edilir. 3 boyutlu sahnelerde ışığın konumu ve objelerin ışığı yansıtma oranı hesap süresini belirler. Bir cam, buzlu cam, metal ve tahta yüzeyin ışığı yansıtma oranları farklıdır. Bu oranlar yazılımda belirlenerek, render motorlarının algılanması sağlanır. Işık bu objelere değdiği zaman ne oranda yansıyacağı veya camdan ne oranda geçeceği gibi matematiksel işlemler bilgisayar işlemcisi veya grafik kartı işlemcisiyle hesaplanır. Bu hesaplama oranı sonsuz şekilde olabilir. Sonsuz şekilde hesaplanan sahne gerçeğe en yakın hale gelir. Her hesap sonrası çıktı ekranına 1 piksel görüntü eklenir. Böylelikle hesaplanan her piksel birleştiğinde bir görüntü açığa çıkar.
Render işlemlerinde, hesaplama işlemini yapan bilgisayar programına Render Motoru denir. Render Motorları da algoritma bazlı hesaplama yapar. Algoritmanın kalitesi, çıktı alınan görseli bu sebeple etkilemektedir. Render motorları işlemci gücü (CPU) veya Grafik Kartı İşlemcisiyle (GPU) çalışır.
İşlemci tabanlı render programları, render sırasında görüntüyü oluşturmak için gereken matematiksel hesapların tümünü işlemci kullanarak yapar ve bellek olarak da anakart üzerindeki belleği (RAM) kullanır. Bu sebeple Render’ı hızlandırmak için güçlü bir işlemciye ve yüksek kapasitede belleğe ihtiyaç vardır.
Grafik kartı tabanlı render programları, render sırasında görüntüyü oluşturmak için gereken matematiksel hesapların tümünü grafik kartı üzerindeki işlemciyi kullanarak yapar ve bellek olarak da grafik kartı üzerindeki VRam olarak adlandırılan belleği kullanır. Bu sebeple render’ı hızlandırmak için güçlü bir grafik kartı ve yüksek kapasitede VRam’e ihtiyaç vardır. Daha fazla grafik kartı kullanarak render süreleri daha da azaltılabilir. Tabi bunun için 3lü veya 4lü grafik kartı destekleyen anakartlar seçmeniz gerekecektir!
Bazı durumlarda, örneğin prosedürel doku gibi hesaplamalarda işlemci belleği de kullanılmaktadır. Bu sebeple grafik kartı tabanlı renderlarda çok güçlü işlemci gerekmese de, yeterli güçte işlemci ve yeterli kapasitede bellek gerekebilmektedir…
Biased ve Unbiased, render motorlarının kullandıkları algoritmaya göre, iki farklı türde render alma yöntemini ifade eder. Tüm algoritmalar, ışığı referans alarak çalışır.
Biased Render Motorları, sahne verilerini analiz ederken, limitli bir hesaplama tekniği kullanılır. En basit şekilde anlatmak gerekirse, sahne ışıkları belli bir aydınlatma seviyesinin altındaysa, render motoru bu seviyenin altındaki ışığın görüntüsünü hesaplamakla uğraşmaz ve çıktı alınan ekrandaki piksele işlemez veya ışığın geçirgenlik oranını hesaplarken, ışığın şiddeti belli bir oranın üstünde veya altındaysa ortalama bir ışık şiddetini referans alarak hesaplama yapar. Bu algoritmayla çalışan render motorları, hızlı şekilde görüntü çıktısı sunar. Hatta bilgisayar oyunlarındaki render motorları Biased tabanlı render motorlarıdır. Bu motorlara, hesaplanmış veriler önceden verildiğinde, gerçekçi görüntüler gerçek zamanlı oluşturulabiliyor.
Oyun motorlarında bir sahne tasarlanır ve tüm ışıklar hesaplanarak kayıt altına alınır. Böylelikle sahnenin her noktasında aynı ışık hesaplaması kullanılır ve her kareyi tekrar tekrar render etmek gerekmez. Bu tip motorlarda materyal geçirgenliği, tüy yapıları gibi birçok özellik bulunmadığından gerçek zamanlı olarak sunmak da imkansız hale geliyor. Hızlı hesaplanan bu render algoritmasında, uzak çizim mesafesinde piksel hesaplaması düşük olduğu için, objelerin etrafında Aliasing denilen tırtıklanma meydana geliyor. Bu sorunu çözmek için, render sonrası ekrana gelen görüntü çıktısında her bir kare için piksel enterplasyonu uygulanarak sahte pikseller üretilmektedir. Sahte piksel üretme işlemine anti aliasing deniliyor. Bu işlemin tamamı işlemciye yük bindirir. Hatta görüntü işlenirken, her gelen kareyi hesaplamak güç olduğundan kare atlamaları oluşur ve FPS (Saniyedeki kare sayısı) düşmesi denilen olay meydana gelir.
Unbiased Render Motorları, sahne verilerini analiz ederken herhangi bir varsayımda bulunmaz. Işığı hesaplarken tüm varsayımları tek tek dener. Bu nedenle sonsuza dek render hesaplaması sürer. Bu render motorları, mimari görselleştirme işleminde kullanmak tercih ediliyor. Çünkü mimari görselleştirmede birkaç fotoğraf karesinin en mükemmel şekilde görünecek şekilde çıktı alınması istenir. Gerçek zamanlı render motorları gibi sürekli kare üretmesi gibi bir zorunluluk olmadığından, render işleminde hesaplamayı sonlandırmak kullanıcıya kalmıştır. Mimari görselleştirmede, render işlemi 1 saat ile render işlemi 3 gün olan iki çıktı incelendiğinde kalite farkı hissedilir şekilde olur.
Gerçekçi bir render için 3 gün bilgisayar başında beklemek zor olabilir. Bu gibi durumlarda donanım sayısını yükselterek hesaplama oranının kısaltılması amaçlanmaktadır. Örneğin1 ekran kartıyla hesaplama süresi 30 dakikaysa, 3 ekran kartıyla, aynı görsel 10 dakikada hesaplanır. Durum böyle olunca, düzenli olarak gerçekçi render almak isteyen kişiler, birden fazla ekran kartıyla, render hesaplamalarını yapmayı tercih ediyor. Render Farm, biden fazla donanım kullanılarak, projenizin render edilmesi için kullanılan sistemin ismidir. Bütçe gereği yüzlerce ekran kartı kullanamayacağınız için, başka birinin kurduğu yüzlerce ekran kartından yararlanmak mantıklı olacaktır.
SLI ve Crossfire, birden fazla ekran kartını aynı sistemde kullanmak için birbirlerine bağlama tekniğin ismidir. Ekran kartlarının çip setleri farklı olduğundan, birbiriyle bağlantı kurma yöntemleri de farklı oluyor. SLI dediğimiz şey NVIDIA’nın geliştirmiş olduğu bir iki ekran kartının performans arttırmak amacıyla geliştirmiş olduğu bir teknolojidir. Crossfire ise AMD’nin çift ekran kartı kullanmak için geliştirdiği bir teknolojidir. Günümüzde birçok render motorunun AMD ile ÇALIŞMADIĞINI hatırlatmakta fayda var. Bu nedenle render işlemleri için AMD ekran kartları kullanmamalısınız.
Ekran kartına para harcamadan da render almanızın yöntemi var. Donanımsal güçle render almanızı sağlayan render farm sahibi şirketler var. Bu şirketlerin websitesinden, proje dosyanızı yüklüyorsunuz ve website panelleri üzerinden çıktı alınacak görüntünin ayarlarını da yaptıktan sonra yüzlerce ekran kartıyla, uzak bir sistemde projenizi çıktı alabiliyorsunuz. Sonsuz hesaplamaya sahip render motorlarının birinden çıktı almak isterseniz, saatlik olarak ücretlendirilirsiniz. Sonuç olarak sizin gibi render projelerini kullanan diğer insanlarda aynı donanımla render işlemlerini yapıyor.
Ev tipi bilgisayar kasalarına en fazla 4 adet ekran kartı takılabiliyor. Tek sistemden güç arttırmak amacıyla 20 adet ekran kartının bağlantı kurabileceği render farm kasaları mevcut.
Render’larda, hesaplama süresine göre en gerçekçi görüntünün oluşturulduğundan bahsetmiştik. 3 boyutlu sanal sahnelerin render edilmesiyle, filmde kullanılan bilgisayar tabanlı karakterler, arka planlar veya tamamı animasyondan oluşan sahneler oluşturuluyor. Hal böyle olunca en gerçekçi görüntünün alınması, filmdeki etkiyi yükseltiyor. Filmler için bilgisayar yoluyla elde edilen görüntüler CGI olarak ifade edilmektedir. Kayıt aşamalarının her biri render işleminden geçiyor. Büyük stüdyoların kendi Render Farm’ları var. Büyük bir proje de, hız çok önemlidir. Bu nedenle saatlerce render edilmesi gereken görüntü beklenmez. Animasyon stüdyoları dahil çoğu stüdyo hızlı şekilde sonuç görebileceği render sistemleriyle çalışırlar.
CGI (Computer Generated Imagery), bilgisayar yoluyla üretilen görsel öğeler için kullanılın genel bir tanımdır. CGI kapsamındaki görsellerin prosedürel şekilde oluşturulmasına gerek yoktur. Gerçek dünyadan bir çizim, fotoğraf veya video da bilgisayar yoluyla işlenerek bir CGI görseli haline gelebilir.
Ayrıca Bakınız: Render
Şimdi ajansımıza katılarak oyunculuk dünyasına ilk adımınızı atabilirsiniz. Başvuru için bu bağlantıya tıklayınız. Instagram’dan mesaj göndermek için @aremcastajans adresini kullanın.
Tesettür mankenliği, tesettür giyim tarzına yönelik ürünlerin (türban, şal, tunik, hırka vb.), İslami kurallara uygun…
Taçsız Prenses dizisi oyunculuk başvurusu ve Taçsız Prenses dizisi rol seçmeleri için ajansımıza başvuru yapabilirsiniz.…
Benim Adım Farah dizisi oyunculuk başvurusu ve Benim Adım Farah dizisi rol seçmeleri için ajansımıza…
Все задаются вопросом, как стать фотомоделью в стране Турция. Турция имеет большую долю рынка в…
Yazgı Oyunculuk Başvurusu, Yazgı Dizisi Oyunculuğu Başvurusu, Yazgı Oyunculuk, Yazgı Dizisi Rol Almak, Yazgı Dizisi…
Yasak Elma Oyunculuk Başvurusu, Yasak Elma Dizisi Oyunculuğu Başvurusu, Yasak Elma Oyunculuk, Yasak Elma Dizisi…